Poradnia oferuje diagnozy:
- Diagnozy zaburzeń wieku rozwojowego
- Diagnozy zaburzeń ze spektrum autyzmu
- Diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej
- Diagnoza funkcjonalna w oparciu o Test PEP-3
- Badanie Skalą Inteligencji Stanford-Binet
Diagnoza zaburzeń wieku rozwojowego/ zaburzeń ze spektrum autyzmu składa się z 4 etapów:
-
Wywiad z rodzicem (pedagog)- 1h
-
Swobodnej obserwacji zabawy dziecka z rodzicem, potem z terapeutą. W tym etapie uczestniczy dwóch specjalistów ( pedagog/psycholog lub logopeda)- 1h.
-
Diagnoza protokołem do obserwacji zaburzeń ze spektrum autyzmu Ados 2 lub innym narzędziem dopasowanym do potrzeb i możliwości funkcjonowania dziecka-1h.
-
Wizyta lekarska (psychiatra)- 30 min-1h
Diagnoza kończy się wydaniem opinii dotyczącej stwierdzonych zaburzeń/dysfunkcji wraz z zaleceniami.
Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej składa się z 3 etapów:
-
Wywiad z rodzicem
-
Obserwacja kliniczna dziecka
-
Testy Południowo- Kalifornijskie
*testy użyte w badaniu mogę być modyfikowane w zależności od wieku, dysfunkcji oraz możliwości dziecka. Diagnoza kończy się wydaniem oraz omówieniem opinii o przebiegu procesów integracji sensorycznej.
Diagnoza funkcjonalna PEP-3 składa się z 2 wizyt, które służą do:
- Oceny funkcjonalnej dziecka
- Mierzenia postepów w diagnozie dziecka
- Opracowywania indywidualnych planów edukacujno-terapeutycznych
- Tworzenia programów nauczania i wspierania rozwoju dzieci w wieku 2-6 lat (a także starszych z opóźnieniem rozwoju)
Diagnoza kończy się wydaniem opinii.
Dokumenty, które rodzice powinni zabrać ze sobą na pierwszą wizytę diagnostyczną:
-
Książeczka zdrowia dziecka
-
Orzeczenie o niepełnosprawności
-
Opinie od innych specjalistów
-
Opis przeprowadzonych dotąd badań lekarskich.
Badanie Skalą Inteligencji Stanford-Binet
Skala Inteligencji Stanford-Binet to narzędzie służące do pomiaru inteligencji i zdolności poznawczych. Przeznaczone jest do badania dzieci i młodzieży w wieku od 2 do 18 roku życia oraz dla osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Test charakteryzuje się bardzo wysoką trafnością i rzetelnością oraz precyzyjnie różnicuje stopnie niepełnosprawności intelektualnej. Test dedykowany jest przede wszystkim dzieciom z:
- niepełnosprawnością ruchową
- autyzmem
- Zespołem Aspergera
- zespołami genetycznymi
- afazją
- opóźnionym rozwojem mowy
- trudnościami w nauce
- uszkodzeniami mózgu i innymi zaburzeniami.
Badanie obejmuje 3 spotkania:
- Wywiad z rodzicem przeprowadzony przez psychologa. Zapoznanie się ze zgromadzoną przez rodziców/opiekunów dokumentacją oraz analiza ewentualnych poprzednich wyników dziecka, które uczestniczyło już w badaniu (50-60 min).
- Spotkanie jest w pełni poświęcone przeprowadzeniu badania Stanford-Binet. Badanie przeprowadza psycholog. W zależności od współpracy oraz możliwości dziecka, badanie może trwać od 45 do 75 minut .
- Omówienie wyników badania oraz wydanie pisemnej opinii. Wizyta odbywa się tylko z rodzicami bez udziału dziecka (50 min).